Cassandra Oil; Uppdatering om Irak

2014-01-20

Som tidigare rapporterats har Cassandra Oil, genom sitt JV-bolag, beviljats en investeringslicens samt ingått ett ramavtal med Iraks Oljeministerium avseende etablering i Irak. Den första etableringen sker i provinsen Kirkuk i norra Irak.

Avtal med North Oil Company
Ramavtalet förutsatte ett operativt avtal mellan Cassandra Oils JV-bolag och North Oil Company (NOC), som är ett av Iraks Oljeminsterium helägt bolag och ansvarigt för verksamheten i Kirkuk. Detta avtal, som klargör de operativa detaljerna i samarbetet, har nu undertecknats och därmed är formaliteterna på plats avseende etableringen i Kirkuk. Därmed är också förutsättningarna uppfyllda för att Cassandra Oils finansiella partner ska betala ut första tranchen av lånefinansieringen till JV-bolaget.

Nytt affärsområde
Ett helt nytt affärsområde för Cassandra Oil öppnas genom avtalet med NOC. NOC äger ett stort antal oljecisterner som behöver saneras från oljesludge. Genom avtalet uppdrar NOC till JV-bolaget att sanera minst 20 oljecisterner per år. Saneringen kommer ske med en kemisk processteknik som Cassandra Oils grundare Anders Olsson arbetat med under många år. I processen används tre delar råolja (crude oil) för varje del oljesludge. Råoljan tillhandahålls kostnadsfritt av NOC. Processen resulterar i att oljesludgen löses upp i råoljan till en oljeblandning som kan pumpas i pipeline till ett raffinaderi. JV-bolaget får behålla denna oljeblandning som ersättning.

Färdigställande av siten
Projekteringsarbetet på Cassandra site i Kirkuk inleddes i november. En översiktlig planskiss över den 1,25 hektar stora siten läggs ut på Cassandra Oils hemsida parallellt med detta pressmeddelande. Etableringen på siten kräver omfattande markarbeten. Det kommer däremot vara möjligt att inleda produktionen på en tillfällig site och målsättningen att ha den första processanläggningen i drift under första kvartalet kvarstår.

Leverans av processanläggning
Den första processanläggningen är demonterad och förpackad i containers och har avlämnats till JV-bolaget. Leveransdatum kommer anpassas till när JV-bolaget erhåller första tranchen av lånefinansieringen och när infrastrukturen för installationen av processanläggningen är på plats i Irak.

Man får ha respekt för att en etablering av den dignitet detta rör sig om är omgärdad med formaliteter, men vi har betat av dessa en och en och känner nu stor tillförsikt. Målsättningen är att vår unika teknologi på sikt ska göra Cassandra Oil till en viktig aktör för Iraks oljeindustri och att redan vår initiala etablering ska öppna upp andra affärsmöjligheter i landet. Vårt nya projekt avseende rengöring av oljecisterner är ett exempel på detta. Det kanske kan låta trivialt att rengöra oljecisterner, men man ska komma ihåg att redan en i sammanhanget liten cistern om 2.000 kubikmeter kommer ge oss en bruttointäkt motsvarande upp emot 8.000 kubikmeter (ca 50.000 fat) crude oil. Och North Oil Company har även cisterner som rymmer 50.000 kubikmeter. Kemiprocessen är enkel i teorin men jag vet av egen erfarenhet att den kräver handpåläggning och know-how för att få att fungera praktiskt, så det är ännu för tidigt att avgöra det ekonomiska utfallet av rengöringsprojektet”, säger Cassandra Oils grundare Anders Olsson.

Erik Nerpin, styrelseordförande
tel +46 70 620 73 59