Cassandra Oil inleder etablering i Spanien

2013-09-27

Cassandra Oil har ingått avtal med det spanska avfallshanteringsföretaget Valoriza Servicios Medioambientales S.A. (”VSM”) om att inleda ett gemensamt pilotprojekt på VSM:s site i närheten av Cadiz i sydvästra Spanien. Pilotprojektet, för vilket erforderliga miljötillstånd nu har beviljats av de spanska myndigheterna, ska pågå under ett år från uppstart av processanläggningen. Cassandra Oil tillhandahåller en processanläggning av modell CASO 600. VSM tillhandahåller all infrastruktur samt plastavfall och däck. Efter utvärdering har VSM möjlighet att träda in som partner i ett gemensamt joint venture.

VSM ingår i Sacyr-koncernen som är verksam inom bland annat byggentreprenad, fastighetsförvaltning och avfallshantering. Sacyr är noterat på börsen i Madrid med ett market cap om ca 1,6 miljarder Euro. För vidare information se Sacyr’s hemsida www.sacyr.com.

”Vi börjar i litet format med en processanläggning i Cadiz, men vi har båda ambitionen att expandera till VSMs övriga siter i Spanien. Vi har utvärderat flera etableringsalternativ i Spanien men kom snabbt fram till att Sacyr-koncernen är en idealisk partner. Vad som är särskilt intressant är att Sacyr har ägarintressen i Repsol som är ett av världens största oljebolag, vilket vi tror på sikt kan öppna för bredare samarbeten med Spanien som bas” säger Cassandra Oils grundare Anders Olsson.

Per Olsson, VD
tel: +46 70 247 08 08